maandag 11 september 2017

bietentocht ademt geschiedenis:

Nieuw in de bioscoop is de film 'Dunkirk' die het verhaal verteld van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerke in 1940.
Met de bietentocht hebben we ook een schip mee varen die geholpen heeft met deze evacuatie. Namelijk het schip 'De chantecler'
Hier zijn verhaal:
In 1934 werd Ramsgate (Engeland) de thuis haven van De chancler. Hij voer daar verschillende zeiltochten. Een van zijn favoriete plek om Anker was Swale.
De rust in de haven werd verstoord door de oorlog Het gevaar van de oorlog werd erger, en zeilen was niet meer een goed idee.
In 1940 werd bekend dat de Duitsers in een razend tempo sterker werden. Zo werd er ook verteld dat elke boot in heel Engeland moest helpen om soldaten die in het nauw waren gedreven in het plaatsje Duinkerke (toen nog 'dunkirke') te bevrijden. Elke boot moest naar die plaats komen om de soldaten daar weg te halen. 800 honderderd boten deden aan deze bevrijdings actie mee, engelse boten maar ook anderen.
En zo voer ook de chantecler in de nacht, Met 8 bemanningsleden ... het ging bijna fout toen De bemanning bijna werd geraakt door hun eigen mensen.
Ook in de ochtend ging het bijna mis toen ze de motor van een torpedo boot op hun af hoorde komen. De chantecler besloot snel van koers te veranderen, zetten ook hun motor uit om zo te proberen geen golven te maken.
Het plan werkte, maar het zat hun niet mee...toen ze bijna op het strand waren om de soldaten te redden, bleken ze aan de lage wal te zitten en was wegkomen alles behalve makkelijk. Ze gaven niet op en ze waren in staat om de soldaten te redden.
Toen kwam de terug reis en deze was niet zo gezellig als je zou denken. Ze voeren door een mijnveld.
En als gevolg van al die pistolen aan boord, werkte de kompassen niet zoals het zou horen. Het lukte niet om koers te vinden terug naar Remsgate en ze hadden zelfs bijna Dover gemist!
Gelukkig belande ze niet op de atlantische oceaan maar wisten ze op tijd Engeland te bereiken.
De soldaten werden gered, en op het einde is het zelfs gelukt om 338.000 soldaten te redden!
Na de oorlog werden de eigenaars te oud om te varen. In 1947 verkocht hij de chantecler aan een marine officer D.g. Silcock die de boot door HM Dockyards herstelt.
De chantecler gaat de komende jaren van eigenaar naar eigenaar. Uiteindelijk bracht een Amerikaan hem terug naar Nederland. In 1990 zag Han van Veen, de chantecler op een werf Grevestein in Krimpen aan de Lek, dicht bij zijn huis. Hij werd verliefd en gelukkig deed de Amerikaanse man de boot naar de Nederlandse Familie van Veen die 1,5 jaar lang hard heeft gewerkt om hem een goede opknapbeurt te geven.
Hij gaat van vader op zoon genaamd Tom van Veen en zo vaart de chantecler dit jaar alweer zijn 17e bietentocht.
Chantecler is een gelukkige boot die al haar avonturen in de 20ste eeuw heeft overleefd en in goede handen is om nog steeds sterk te zijn in de 21ste eeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten